Praktische info

Praktische info

Afstanden

Het parcours van de Bruggenloop is 15 km.

Annuleren

Indien een deelnemer is verhinderd aan het evenement deel te nemen, wordt het betaalde inschrijfgeld niet gerestitueerd. Indien het evenement op grond van uitzonderlijke omstandigheden niet door kan gaan, vindt geen restitutie van het inschrijfgeld plaats.

Business Run

Tijdens de DSW Bruggenloop Rotterdam wordt er voor de Nederlandse bedrijven een aparte competitie georganiseerd: de Business Run. Er is de mogelijkheid om in te schrijven voor de Bedrijven Wedstrijdloop en Bedrijven Recreantenloop.

Bruggen

Het parcours van de Bruggenloop is 15 km en gaat over 6 bruggen.

  1. Piekbrug
  2. Nassaubrug
  3. Koninginnebrug
  4. Willemsbrug
  5. Boerengatbrug
  6. Van Brienenoordbrug
Categorieën

Iedere deelnemer wordt ingedeeld in een wedstrijdcategorie op basis van geslacht en leeftijd.

Datum

De 31e editie van de Bruggenloop vindt plaats op zondag 8 december 2019.

Deadline inschrijving

De inschrijving sluit zodra de limiet bereikt is. In de voorgaande edities is de limiet voortijdig bereikt.

Finish

De finish vindt plaats voor Stadion Feijenoord De Kuip op de Olympiaweg.

Goede doel

Familiehuis Daniel den Hoed is het goede doel van de 31e editie van de DSW Bruggenloop Rotterdam. Klik hier voor meer informatie. 

Graveren medaille

Alle deelnemers ontvangen na hun finish een unieke herinneringsmedaille. Laat jouw medaille direct graveren na je finish! In het inschrijfformulier kun je hiervoor "medaille graveren" aanvinken. De kosten hiervoor bedragen € 6,50. Als je dit niet bij je inschrijving vooraf hebt aangegeven, kun je jouw medaille na afloop laten graveren. De kosten bedragen dan € 8,00.

Inschrijven

De inschrijving voor de 31e editie van DSW Bruggenloop Rotterdam opent augustus 2019.

Kilometerpunt

Elke kilometer zal door middel van een bord aan de zijkant van de weg worden aangegeven. Er komen matten ten behoeve van de tijdsregistratie op de 5 km, 10 km en bij de finish.

Kleding

Kledingvoorschriften voor lopers die langer dan 70 minuten over de DSW Bruggenloop Rotterdam (15 km) doen


De eerste laag

Thermo ondergoed is de basis. Het materiaal van dit ondergoed is opgebouwd uit synthetische vezels, die als het ware het transpiratievocht opzuigen van de huid.


De tweede laag

Dit is de laag die over het ondergoed gedragen moet worden. Wanneer het droog en kouder weer is met weinig wind, dan is het aan te raden om een shirt met lange mouwen te dragen. Dit shirt mag echter niet van gewoon katoen zijn.


De derde laag

Wanneer de omstandigheden echt guur en nat zijn, is een derde laag aan te bevelen. De derde laag is nodig om wind en regen te stoppen. Deze laag moet dus water- en winddicht zijn.

 

 

Kleedgelegenheid

De verwarmde kleedruimten met sfeervolle Kerstmuziek bevinden zich aan weerszijde in de binnenring van het stadion. Let op: de kleedaccommodaties voor dames en heren bevinden zich aan weerszijde van het stadion. Is het aan één zijde vol, maak dan gebruik van de kleedaccommodatie aan de andere kant. Deze ruimtes zijn alleen toegankelijk op vertoon van je startnummer. Hier kun je tevens je tas (op eigen risico) achterlaten.

Eventuele waardevolle spullen zoals sleutels, portemonnee e/o mobiele telefoon kun je opbergen in een kluisje van Lockerbox. Indien je gebruik wilt maken van deze service dien je dit aan te geven bij je inschrijving (kosten € 5,50). Let op: de beschikbaarheid van deze kluisjes is beperkt.

Kluisjes

Waardevolle spullen zoals sleutels, portemonnee e/o mobiele telefoon kun je opbergen in een kluisje van Lockerbox. Indien je gebruik wilt maken van deze service dien je dit aan te geven bij je inschrijving (kosten € 5,50). Let op: er is beperkte beschikbaarheid van kluisjes. 

Leeftijden

De minimum leeftijd voor deelname is 16 jaar. Er geldt geen maximum leeftijd.

Looplampje

Alle lopers die zich hebben ingeschreven voor de DSW Bruggenloop Rotterdam ontvangen op zondag 8 december een uniek DSW Bruggenloop Rotterdam looplampje. Het looplampje is af te halen bij de start op vertoon van je startnummer.

Medaille

Alle deelnemers ontvangen na hun finish een unieke herinneringsmedaille. Laat jouw medaille direct graveren na je finish! In het inschrijfformulier kun je hiervoor "medaille graveren" aanvinken. De kosten hiervoor bedragen € 6,50. Als je dit niet bij je inschrijving vooraf hebt aangegeven, kun je jouw medaille na afloop laten graveren. De kosten bedragen dan € 8,00.

Medisch advies

Adviezen in de voorbereiding en vóór de loop:

1. Als u problemen heeft met uw gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart / vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, al eerder opgetreden hart / vaatziekten, danwel veel voorkomen hiervan in de familie, of indien u vaak blessures heeft, adviseren wij u een sportkeuring op een Sport Medisch Adviesbureau (S.M.A) of sportpoli. Op de website www.sportzorg.nl kunt u meer informatie vinden over keuringen, manieren van testen en evt. ook een vragenlijst invullen, m.n ook een cardio/vasculaire vragenlijst. Na invulling daarvan kunt u bepalen of het voor u zinvol is om u op hart / vaatgebied medisch te laten keuren.

 

2. Kleding en weer:

  • Boven 15 graden en zeker 20 graden moet u zich kleden in lichte ventilerende kleding, anders kan het lichaam de warmte niet kwijt en dreigt warmtestuwing. (geen katoen; dat houdt het vocht vast)
  • Bij koud weer (5 graden en voor langzame lopers 10 graden) is een thermo-shirt op de huid de beste keuze. Draag erover heen een dunne, ventilerende laag (geen nylon). Een muts is aan te raden bij een lage gevoelstemperatuur en wind.
  • Strik uw veters grondig (dubbele knoop), zorg ervoor dat ze niet los gaan tijdens de wedstrijd.

Opm.: Hoe langzamer uw tempo des te meer kleding u nodig heeft (behalve bij ca. 20 graden). Bij wandelen treedt een flinke afkoeling op. De gevoelstemperatuur is met name afhankelijk van wind en vochtigheid. Bijvoorbeeld: Wanneer de temperatuur +10°C is met een matige wind (windkracht 5) dan voelt het aan als +4°C. Is het echter 5°C met een matige wind dan voelt het aan als - 4°C. Vaak zakt in Rotterdam 's middags de temperatuur zo'n 5 à 6°C zodat wij vaak bij de langzame lopers afgekoelde lopers zien.

 

3. Maak een loopschema
Dit is uiteraard afhankelijk van het evenement waaraan u deelneemt.

 

4. Loop uitsluitend op goed ingelopen ( nooit nieuwe !) schoenen en sokken en let op het wegdek bij iedere training. Wisselt u het links en rechts lopen op de weg af wanneer mogelijk. Trekt u absoluut geen gloednieuwe schoenen of sokken aan tijdens de wedstrijd.

 

5. Heeft u een koortsende ziekte (>39°) in de week vóór het evenement, loop dan niet mee!


Adviezen direct voor en tijdens de loop

1. De hoeveelheid die u drinkt is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkomt u dat u onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als u niet gewend bent te drinken, drinkt u dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraten (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat u per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die u aan een riem meedraagt) kunnen u daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer u geen snelle loper bent, neemt u dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die u te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!

 

2. Luister naar uw lichaam! Voelt u zich niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippevel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriëntatie en verwarring. Heeft u wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heeft u meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!

 

3. Heeft u kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.

 

4. Start rustig. Controleer uw tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop uw eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.

 

5. Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.

 

6. Let goed op het wegdek en andere situaties om u heen.

 

7. Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.

 

8. Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte,medicijnen) dient u bij zich te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld uw naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.


Adviezen na de loop

1. Drink veel en loop goed uit. Neem eerst te drinken en gebruik daarna een lichte maaltijd (brood, banaan e.d.).

 

2. Ook de dagen erna regelmatig wandelen en extra drinken, evenals koolhydraatrijke producten. Neem voldoende tijd voor herstel!

 

3. Bij koud weer direct verkleden en evt. thee of bouillon drinken. Geen alcoholische dranken of koffie.

 

4. Direct na de finish is het zinvol om ruim te drinken en voldoende koolhydraten te eten om het vocht- en energieverlies weer aan te vullen. Sportdrankjes met koolhydraten, een ruime hoeveelheid water ( >1/2liter) en rijpe bananen of andere vruchten zijn aanraders.


Urgente vragen vlak vóór de wedstrijd

Heeft u, ondanks goede voorbereiding en het lezen van de medische voorlichting, nog urgente vragen over training, blessures, voeding etc. op de dagen vóór een loopevenement dan kunt u contact opnemen met uw huisarts.

Wij wensen u veel succes met uw voorbereiding!

Medische Commissie
J.M. van Ochten, arts

Prijsuitreiking

De snelste drie mannen en de snelste drie vrouwen worden gehuldigd. Voor de Business Runners zijn er ereprijzen voor het snelste Wedstrijdteam en Recreantenteam, voor de snelste man en vrouw. Er worden geen geldprijzen verstrekt.

Startnummer

Uiterlijk in de laatste week voorafgaand aan het evenement ontvang je een envelop met daarin je startnummer (inclusief spelden) en de Tag voor je tijdregistratie. Aan het startnummer zit een bon voor een gratis looplampje. Heb je bij jouw inschrijving aangegeven dat jij jouw medaille wil laten graveren, dan heb je aan je startnummer een bonnetje met een medaille erop. Deze lever in je bij de graveerstand. Vergeet niet het medische paspoort op de achterkant van je startnummer volledig in te vullen, dit is van belang voor je eigen veiligheid.

Studentenkorting

Voor studenten geldt een korting van € 2,50. Hiervoor dien je bij je inschrijving je studentennummer en universiteit of HBO opleiding te vermelden. Leeftijd 16 t/m 30 jaar.

Tijdlimieten

Er geldt een tijdslimiet van 120 minuten.

Tijdregistratie

De tijdsregistratie zal plaatsvinden door middel van een Tag op je startnummer. Je tijd wordt alleen geregistreerd indien je met deze Tag loopt (klok bij 5 en 10 km punt en de finish).

Toiletten

Toiletten vind je bij de kleedgelegenheid, de start en langs het parcours. De toiletten langs het parcours worden verzorgd door Dixi. 

Uitslagen eerdere edities

Op zondagavond 8 december worden de uitslagen van 2019 op de website geplaatst. Bij je uitslagen kun je je persoonlijke finishcertificaat bekijken. Klik op persoonlijke foto/video om foto's en een video van jezelf te bekijken en aan te schaffen.

Verzorging

Tijdens de DSW Bruggenloop Rotterdam zullen verzorgingsposten met AA Drink-Iso Lemon (Isotone sportdrank) van sponsor AA Drink en water worden ingericht.  Op 9 km en bij de finish wordt er ook thee aangeboden. Wij adviseren je bij iedere verzorgingspost de tijd te nemen om te drinken. 

  • 5 km: water
  • 9 km: water, AA Drink Iso Lemon, thee
  • 12 km: water, thee
  • Finish: water, AA Drink Iso Lemon, thee
Vrijwilligers

Voor de 31e editie van de DSW Bruggenloop zijn een heleboel vrijwilligers nodig. Klik hier om je aan te melden.

Wat ga je zoal doen?

  • Je deelt startnummers uit aan deelnemers en beantwoordt hun vragen
  • Je begeleidt de deelnemers naar de juiste startvakken
  • Je voorziet deelnemers na de finish van een bekertje water en/of sportdrank
  • Je deelt de welverdiende medailles uit
  • Je wordt ingezet bij de kleedruimtes
  • Je fungeert als infopunt en neemt tassen in
  • Je bouwt samen met de andere vrijwilligers de verzorgingsposten op waar de deelnemers van drinken worden voorzien
  • Je deelt water uit aan de deelnemers gedurende het parcours
  • Je fungeert als verkeersregelaar en zorgt ervoor dat het parcours verkeersvrij blijft voor de deelnemers. Kies je voor dit onderdeel? Dan krijg je vanuit de organisatie een online cursus aangeboden die je dient te volbrengen. Dit certificaat is na het volbrengen één jaar geldig en eventueel ook bij andere evenementen inzetbaar
Wetenschappelijk onderzoek

De SPRINT-studie
Blessures komen helaas relatief vaak voor bij hardlopers. De afgelopen jaren is het aantal hardloopblessures in Nederland zelfs toegenomen. Om dit een halt toe te roepen hebben onderzoekers van het Erasmus MC de SPRINT-studie opgezet. Met deze studie hebben de onderzoekers het doel om met een blessurepreventieprogramma het aantal blessures bij hardlopers te verminderen.

Doet u mee?
Om te kunnen onderzoeken of het blessurepreventieprogramma effectief is, zijn bijna 3500 hardlopers nodig die mee willen doen aan de SPRINT-studie.

Alle deelnemers aan de studie wordt gevraagd om vier maal een online vragenlijst in te vullen: direct nadat je je hebt aangemeld voor het onderzoek, een maand voor het hardloopevenement waarvoor je je hebt ingeschreven, een week voor het evenement en een week na het evenement. Deze vragenlijsten gaan voornamelijk over jouw training en over blessures. Uitnodigingen voor de vragenlijsten ontvang je via de e-mail en het online invullen kost je ongeveer 10 tot 15 minuten per keer.

Na het invullen van de eerste vragenlijst vindt een loting plaats. Deze bepaalt in welke groep je terecht komt: de interventiegroep of controlegroep. Deelnemers in de interventiegroep krijgen toegang tot een online preventieprogramma. Dit programma bevat 10 onderdelen met concrete handvaten om het risico op blessures te verminderen. Er zitten geen verplichtingen aan hoe vaak je deze website of mobiele applicatie moet bezoeken of welke adviezen je gaat opvolgen. De deelnemers in de controlegroep hebben geen toegang tot de website en volgen hun gebruikelijke voorbereiding op het evenement.

Heb je interesse?
Vink dit aan op het online inschrijfformulier, waarna de onderzoekers via e-mail contact met je zullen opnemen. Bij verdere vragen over de studie kun je mailen naar SPRINT@erasmusmc.nl